Zelf leren? Online marketing: opleiden en coachen voor zzp en mkb
Een tijdje geleden rondden we één van onze opleidingstrajecten af. We waren voor het laatst op werkbezoek om een soort eindtoets af te nemen. We liepen ieder marketingkanaal samen met de cursist langs, lieten hem uitleggen waarom het goed of slecht ging en waarom hij bepaalde optimalisaties deed zoals hij ze deed. Vol energie, zelfvertrouwen en trots liet hij ons op basis van data zien wat de impact van zijn campagnes was geweest. En die trots die deelden we!
Meer dan marketing
Op dat moment voelden we ineens heel erg in ons hart waarom we ook alweer doen wat we doen. Want we herinnerden ons allebei nog die talentvolle maar wat timide jongen, die na wat interne verschuivingen ‘ook maar gewoon even op de marketing was gezet’. Gelukkig had hij wel wát ervaring met het vak, nog belangrijker was dat hij het allemaal superinteressant vond. Het leek hem zelf heel erg leuk, als hij beter zou weten hóe alles werkt. We reikten hem kennis en een werkwijze aan en zagen hem letterlijk en figuurlijk groeien.
Als je binnen een organisatie op het gebied van marketing impact wil maken is alleen het opleiden en het aanreiken van een werkwijze niet altijd voldoende. Er komt veel meer bij kijken; denk aan thema’s als het creëren van intern draagvlak, efficient (samen)werken en zichtbaarheid binnen een organisatie. Daarom nemen we dit soort thema’s altijd mee in een traject.
Impact maken
Als we even terug gaan naar ons voorbeeld: zij kan nu beter inspelen op data en haar marketingbudget zo effectief mogelijk inzetten. Maar ze kan diezelfde data ook inzetten om aan haar leidinggevende uit te leggen dat die tegenvallende verkoopcijfers toch écht met de markt te maken hebben en niet met de marketing. Diezelfde leidinggevende snapt nu beter waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan en heeft meer vertrouwen in zijn medewerker omdat zij met data kan uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maakt.
Een persoonlijk thema voor ons is het inzetten van onze talenten op een plek waar we impact kunnen maken. Het zien groeien van ondernemers of medewerkers is voor ons niets minder dan een cadeau. Én, wanneer wij onze talenten inzetten op jou te helpen met steengoede marketing, krijg jij als het goed is meer klanten waar jij je talenten weer voor in kan zetten.
Jesse over Lisa
Wat Lisa zo’n goede begeleider maakt, is haar rust. De rust om te luisteren naar de wensen van haar cursisten, maar ook de rust om dingen misschien voor de 10e keer uit te leggen. Waar ieder ‘normaal’ mens soms toch ook wat ongeduldig kan raken, blijft Lisa altijd in balans. Als levenspartner kan dat soms wel eens frustrerend zijn, maar als collega en voor cursisten is dat echt heel erg fijn!
Lisa over Jesse
Jesse is geen ja-knikker en zegt eerlijk hoe het ervoor staat. Hij neemt mensen moeiteloos mee in het belangrijke – en soms pittige – proces van het uitdenken van de strategie. Hij is ontzettend goed met cijfers en (voor mij complexe) zaken zoals attributiemodellen. Hij heeft oog voor wat mensen nodig hebben om steviger in hun schoenen te staan als het gaat om marketing.