Waarde Propositie Canvas
Het Waarde Propositie Canvas is een visuele weergave van wat jouw doelgroep wil en wat jij hen (aan)biedt. Dit hebben we in de in de afgelopen modules ‘wie is je bedrijf’ en ‘voor wie is je bedrijf’ uitgewerkt. Met het invullen van dit canvas ‘koppelen’ we het product aan de klantbehoeften.
Het Waarde Propositie Canvas zet het klantsegment (rechts in het canvas) tegenover de waardepropositie (dat aan de linkerkant van het canvas staat).
In dit voorbeeld werken we een canvas van een maaltijdbezorgservce uit voor een stel zonder kinderen.
Klantprofiel
Klanttaken
Welke taken willen je klanten in hun werk en privéleven realiseren en in welke behoefte proberen zij zichzelf te voorzien?
- Eten (als in je primaire levensbehoefte)
- Lekker eten
- Snacken
- Gezond eten
Maar ook:
- Luie avond
- Romantische avond zonder het huis uit te hoeven
- Etc
Voordelen
Welke resultaten willen je klanten graag behalen en wanneer zijn zij tevreden? Hierbij kun je onderscheid maken in vereiste voordelen, verwachte voordelen, gewenste voordelen en onverwachte voordelen.
- Vanuit je luie stoel eten kunnen bestellen / geen moeite hoeven doen
- Veel keuze
- Niemand ‘ziet’ je bij de snackbar
- Snel de bestelling in huis
- Betaalbaar
- Tijd besparen
- Moeite besparen
- Iets eten wat je niet thuis maakt
- De deur niet uit hoeven
Pijnpunten
waar je klanten zich aan kunnen ergeren? Welke risico’s zijn hieraan verbonden? De pijnpunten kun je onderscheiden in ongewenste resultaten, problemen, risico’s en hindernissen die de klanten belemmeren in het uitvoeren van een taak.
- Gering aanbod buiten de steden
- Soms staan er aanbieders tussen die gesloten zijn
- Minimum bestelbedrag
- Bezorgkosten
- Hogere prijs dan afhaken bij dezelfde zaak
- Slechte of onvolledige omschrijvingen van gerechten
- Geen foto’s
- Je weet nooit écht zeker of de bezorgtijd wordt nageleefd
- Weinig aanbod gezond eten
- Kwaliteit voedsel niet van te voren zeker
Waardepropositie
Producten en diensten
De waardepropositie draait om jouw organisatie: welke producten en diensten kun jij aanbieden aan het klantsegment? In dit voorbeeld is dat: online eten bestellen bij lokale aanbieders.
Voordeelverschaffers
Vervolgens benoem je in de voordeelverschaffers hoe deze producten en diensten voordeel opleveren voor jouw klanten. Hoe ben jij van plan voordelen te creëren die je klanten verwachten, wensen of verrassen?
- Een gebruiksvriendelijk en overzichtelijke website
- Groot aanbod van lokale aanbieders
- Alles kan online en vanuit huis
- Niet zelf hoeven koken
- Geen boodschappen hoeven doen
- Op laatste moment kunnen beslissen wat je eet
Pijnverzachters
Tot slot ga je met de pijnverzachters antwoord geven op hoe jij van plan bent de pijnpunten van je klanten uit te sluiten of te verzachten. Hiermee creëer je ook gelijk voordelen voor jouw klant.
- Alternatieven aanbieden als een aanbieder toch niet bezorgd op jouw adres of gesloten is
- Productsuggesties doen om tot het minimum bestelbedrag te komen
- Content: aanbieders aanmoedigen de omschrijvingen van de gerechten goed in te voeren / regelmatig te checken en motiveren om foto’s toe te voegen
- Reviews verzamelen zodat mensen een goede keuze kunnen maken
- Food Tracker: Volg live de status van je bestelling
- Ondernemers helpen om gezonde alternatieven aan te bieden
Match
Het doel is een match maken tussen de klanttaken en jouw waardepropositie. Want dan geeft de waardepropositie antwoord op de behoefte van je klant.
De match is er als de rechterkant van het canvas, het klantprofiel, gespiegeld is met de linkerkant. De klanttaken worden beantwoord met de producten en diensten. De voordelen met voordeelverschaffers en pijnpunten met pijnverzachters.
Invulbare canvas
Download het invulbare canvas en ga er alvast mee aan de slag. Bedien je meerdere doelgroepen? Eventueel met meerdere producten? Vul voor elke match dit canvas in. Tijdens de strategiesessie bespreken we dit document en scherpen we ‘m verder aan. Upload de ingevulde canvassen minimaal drie werkdagen voor de strategiesessie in je Google Drive map.
Succes!