Reviews uitvragen
Om een goede klantreview uit te vragen is het belangrijk dat je goed kijkt naar de timing waarop je erom vraagt. Het is handig dat je het vraagt op het moment dat klanten zich nog verbonden voelen met je. Maar ook weer niet te vroeg zodat mensen je product of dienst nog niet goed hebben kunnen gebruiken. De timing verschilt dus per product of dienst type.
Manieren om reviews uit te vragen:
Bij de meeste externe platforms zoals Google kun je een link genereren zodat mensen rechtstreeks op jouw reviewpagina terecht komen. Dit linkje kun je delen in bijvoorbeeld de mails die je naar klanten stuurt.
Richt een automation in dat mensen na aankoop van een product of dienst na een bepaalde tijd een mail krijgen met het verzoek om een review te plaatsen. Kijk hiervoor goed naar de timing van dit verzoek. Als je dit te vroeg vraagt en mensen het product of dienst nog niet echt hebben kunnen gebruiken dan kan het zorgen voor onbruikbare reviews die bijvoorbeeld gaan over de levering in plaats van de inhoud. Iets weggeven in ruil voor een review ‘maak kans op een tegoedbon van… ‘ werkt vaak ook goed.
Als je een review wilt laten maken door een blogger/recensist of een testimonial wilt maken kun je dit het beste persoonlijk vragen. Dit geeft je ook de mogelijkheid om iets meer regie te nemen over dit proces (en de uitkomst).