Merk: wie is jouw bedrijf?
Je hebt zojuist de video van Simon Sinek gezien. Dan snap je waarschijnlijk ook waarom dit deel heet ‘wie is je bedrijf’ in plaats van ‘wat is je bedrijf’. Klanten kiezen voor menselijke kenmerken van een merk, bedrijf of product. Niet wat je doet, maar waarom je het doet.
Missie
De missie gaat over de vraag waarom je eigenlijk bestaat; de reden waarom je doet wat je doet. De ultieme why. Omzet en winst zijn altijd resultaten. Denk bij missie echt aan je toegevoegde waarde aan de wereld.
Visie
De visie is het verlengde van de missie; waar ga je voor. De ultieme how. Hoe ga je de missie behalen?
Kernwaarden
Kernwaarden gaan over je organisatie. Hoe ga je binnen je organisatie en daarbuiten met elkaar om? Dat vul je hier in.
Merkwaarden
Merkwaarden zijn waarden die gaan over je merk. Wat zijn de waarden die je wilt uitdragen en waarvan je hoopt dat de doelgroep het associeert met je merk?
Porpositie
Wat krijgen klanten als ze bij je kopen? In welke behoefte wordt voorzien? De propositie is je pitch en bevat ook de voordelen van je product. Max 3 zinnen.
Aanbod
Aanbod gaat over wat je product inhoudt en wat het kost. Wees concreet.
Beloften
Bij Belofte zie je twee onderdelen: harde en zachte beloften. Harde beloften zijn feitelijke meetbare resultaten (sneakers van echt leer met de, nieuwste air technologie). Zachte beloften zijn meer emotionele beloften (mooie schoenen die je wilt showen, die je een trots gevoel geven of een gevoel van status). De merkbelofte is de overkoepelende belofte in ÊÊn zin. Makkelijk is om dit te starten met de zin “Wanneer je product of dienst x gebruikt… “.
USP’s
Bij USP’s omschrijf je concreet waarin jij je onderscheid van de concurrenten. Maak hiervan een opsomming.
Invulbare canvas
Download hier het invulbare canvas en ga er alvast mee aan de slag. Tijdens de strategiesessie bespreken we dit document en scherpen we ‘m verder aan. Upload de ingevulde canvassen minimaal drie werkdagen voor de strategiesessie in je Google Drive map.Â
Succes!