Marktanalyse
In dit onderdeel gaan we inzoomen op de markt waarin je je begeeft. In de video geven we meer uitleg over het canvas. Hieronder staan de verschillende onderdelen van dit canvas omschreven.
Marktpotentieel
Je marktpotentieel is de totale vraag naar jouw product of dienst in de markt waarin je je begeeft. Het is de maximale verkoopmogelijkheid die je hebt in een bepaald geografisch gebied, onder bepaalde marktomstandigheden en binnen een bepaalde periode.
Heb je hier onderzoek naar gedaan of bestaat er onderzoek? Perfect! Maar een schatting is beter dan niets. Druk het marktpotentieel uit in het aantal mensen dat eventueel geïnteresseerd zou zijn in jouw product.
Marktaandeel
En wat is je marktaandeel? Ben je marktleider, één van de grote namen, zit je in de middenmoot of ben je klein? Ook hier geldt: heb je hier onderzoek naar gedaan of bestaat er onderzoek? Perfect! Maar een schatting is beter dan niets.
Trends en ontwikkelingen
Het bijhouden van trends en ontwikkelingen in de markt is van cruciaal belang voor het succes van een merk en kan helpen om de prestaties van de marketing te verbeteren en de groei te bevorderen. Vroeg inspelen op trends en ontwikkelingen kan zorgen voor concurrentievoordeel, maar je leert ook de behoeften van je klant kennen, je identificeert nieuwe kansen en kan daarop dus effectieve marketing ontwikkelen.
Risico’s
Welke risico’s zijn er om marktaandeel te verliezen of niet zoveel voet aan de grond te krijgen als je zou willen? Een eerste voorbeeld zijn verstoringen van de markt, waarbij nieuwe concurrenten de markt verstoren door innovaties en betere prijzen en producten aan te bieden. Een tweede voorbeeld is veroudering van het product, waarbij een product niet langer aansluit bij de behoeften en wensen van de doelgroep. Daarnaast kan onvoldoende marketing ervoor zorgen dat een merk achterblijft bij de concurrentie. Denk ook aan:
- Reputatieschade
- Veranderingen in de economie
- Technologische veranderingen
- Veranderingen in de demografie van de doelgroep
- Veranderingen in regelgeving
Concurrenten
Tot slot kijken we naar je concurrenten. Directe concurrenten zijn bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden aan dezelfde doelgroep als het eigen bedrijf. Indirecte concurrenten zijn bedrijven die vergelijkbare producten aanbieden aan dezelfde doelgroep. Zo is een bioscoop een directe concurrent van een andere bioscoop, maar zijn de bowlingbaan en lasergamehal indirecte concurrenten.
Canvas invullen
Download het invulbare canvas en ga er alvast mee aan de slag. Tijdens de strategiesessie bespreken we dit document en scherpen we ‘m verder aan. Upload de ingevulde canvassen minimaal drie werkdagen voor de strategiesessie in je Google Drive map.
Succes!