Niet ‘even een purpose uitkiezen’
Op een gegeven moment is het geen toeval meer. Toen ik een tijdje geleden een spreker op een business-evenement aanhoorde, waarin zij haar geheime adverteer-formule deelde, zei ze ‘je boodschap daarin is wel belangrijk, dus van te voren even een purpose uitkiezen’.
𝗣𝘂𝗿𝗽𝗼𝘀𝗲 𝗮𝗱𝗼𝗽𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻
In een artikel op een bekend marketingplatform, dat bovendien ging over waardenmarketing, werd gesproken over ‘een purpose adopteren’ en ‘een purpose kiezen’.
Een ander groot marketingplatform vraagt zich af ‘waarom kiezen voor purpose?’ Antwoord: omdat het zorgt voor onderscheidend vermogen, relevantie en hulp bij het zorgen dat je wordt wie je wilt worden.
𝗛𝗼, 𝘀𝘁𝗼𝗽. 𝗛𝗼.
Op dat laatste argument na (waarbij we trouwens meer geloven in de omgekeerde volgorde), redenen om purpose te verweven met als doel: groei, omzet, whatever. Purpose als marketingmiddel in plaats van als kompas.
𝗚𝗲𝗲𝗻 𝘀𝗰𝗵𝗶𝗹
Waardenmarketing is niet een schil die je om je bedrijf legt om je product of dienst verkoopbaar te maken. Marketing is het zichtbaar maken van het feit dat je voor iets staat… en je product of dienst het gevolg is van dat gegeven.
Niet ‘even een purpose uitkiezen’ dus. Of überhaupt een purpose ‘uitkiezen’. Je purpose is waarom je er bent, het beginpunt.
𝗘é𝗻 𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗯𝗹𝗶𝗷𝗳𝘁 𝗼𝗻𝘃𝗲𝗿𝘃𝗮𝗻𝗴𝗯𝗮𝗮𝗿
In een wereld waarin marketing vaak een doel op zich is geworden en AI de inhoud van aanbod én marketing bepaalt, blijft één ding onvervangbaar: authenticiteit.
Die voel je, die zie je, die ruik je. Je proeft hem op de achterkant van je tong. Wie z’n purpose ‘nog even moet kiezen’ terwijl ‘ie al begonnen is, kan nooit aan iets werken dat op lange termijn houdbaar is.
Intappen bij je purpose? Check onze agenda.