Marketing is niet gefixt met het inrichten van een marketingafdeling.

 In blog

Veelgezien: een bedrijf wil aan de slag met marketing en neemt een marketeer aan. Of meerdere. De marketeers gaan voor de hand liggende marketingdingen doen. Er komt een plan, kanalen worden ingericht en gaan met die banaan.

Soms leidt dat tot succes in de vorm van meer omzet en is iedereen blij.

Vaak ook niet.

Marketing is een uitwisseling; je hebt 2 dingen:

1. een idee/product/dienst;

2. de klant.

Als het goed is passen die 2 elkaar als gegoten. Dat kan je van de daken schreeuwen, maar daarmee ben je er nog niet.

Marketing is namelijk een uitwisseling van emoties.

Van je merk naar je klanten, en andersom. Daar wil je je hele organisatie op inrichten. Het raakt namelijk elke afdeling, van sales en productontwikkeling tot de klantenservice.

De marketingafdeling vormt de stembanden, de rest van de organisatie het lichaam. Een marketingafdeling moet gevoed worden met deze klantgecentreerde houding voordat zij het praktisch kunnen invullen.

❌ Vaak gaat dat helemaal niet goed. Dat zie je bij organisaties die niet waardengedreven zijn, of waardengedrevendheid onterecht claimen (zwaar milieustatement, maar alles in plastic verpakken).

➖ Soms gaat dat – per ongeluk – goed. Dat zie je bij organisaties die onbewust waardegedreven zijn.

✅ Soms gaat dat ‘gewoon’ goed. Dat zie je bij organisaties die bewust waardengedreven zijn.

Het valt en staat met authenticiteit.

Het geheel moet kloppen, waarden moeten ‘geademd’ worden.

Wanneer ieder mens – en niet alleen de marketeer – met de juiste houding en focus klanten kan helpen, ontdek je het goud.

Ook je goud ontdekken en bewust waardengedreven worden? Check onze agenda!

Recommended Posts
Summer School