Wie uitdeelt met waarde en vanuit goede bedoelingen is geen spammer
Toen Lisa en ik De Marketingfaculteit oprichtten dachten we dat de focus van ons bedrijf op opleiden zou komen te liggen.
Dat was ook zo de eerste jaren, maar we kwamen er al snel achter dat kennis alléén niet het probleem was waar de meeste ondernemers tegenaan liepen.
Sterker nog, er is inderdaad te weinig kennis aanwezig bij 90% van de bedrijven, maar dat is misschien maar 20% van het probleem.
Wat we merkten bij deelnemers van ons opleidingstraject? We reikten ze de kennis aan, maar deden daar niet mee wat ze wisten dat ze ermee moesten doen.
‘Het voelt toch nog niet hélemaal goed’
‘Ik sta hier 100% achter, maarja wat zouden mijn klanten vinden?’
‘Ik durf dit eigenlijk gewoon niet’
‘Ja maar er zijn ook mensen die dit niet vinden kunnen’
‘Wat als ik negatieve reacties krijg?’
‘Sluit ik zo geen mensen uit?’
‘Straks zeggen mensen dat mijn idee niet goed is’
‘Is mijn beargumentatie voldoende?’
‘Ik durf niet te zeggen dat ik goed (laat staan de beste) ben’
‘Ik durf mijzelf niet te verkopen’
‘Wie zit er nou op mij te wachten?’
‘Wat als mensen het niet eens zijn met me?’
‘Vinden mensen dat niet dat ik aan het spammen ben?’
We merkten dat we onze klanten met compleet andere dingen aan het helpen waren dan met de daadwerkelijke uitvoering van de marketing.
Zorgen dat ze de organisatie meekregen bijvoorbeeld. Of zorgen dat ze gingen doen wat ze moesten doen. Maar vooral het wegnemen van hun eigen negatieve overtuigingen die ze compleet in de weg zaten. Pas daarna heeft het zin om te begrijpen hoe SEA werkt. Of content. Of online adverteren.
Wie uitdeelt met waarde en vanuit goede bedoelingen is geen spammer. Maar dat moet je wel voelen, wil je ernaar handelen.
Loop jij hier ook regelmatig tegenaan?