ππππ & ππ¨π¨π π₯π, π―π«π’ππ§π ππ§ π―π’π£ππ§π
Hoe makkelijk Meta en Google het maken om geld te verspillen…
βDie marketing, dat kunnen we verdorie toch zelf wel?β Of: βjij bent toch onze marketeer? Dan kan je dat toch wel?β
We komen het ontzettend vaak tegen. Bedrijven die het online adverteren intern willen oplossen, βwant zo moeilijk is dat toch niet?β En in principe hebben ze gelijk. Zo moeilijk is het niet. Iedereen en z’n moeder krijgt het wel voor elkaar om een Google Ads campagne of een social media campagne in te richten.
En toch komen wij vaak zat accounts tegen waarin tachtig procent van het budget wordt verspild. En dat gebeurt niet alleen wanneer een junior marketeer aan de knoppen mag zitten. Google en Meta maken het je uiteraard gemakkelijk om geld naar ze toe te brengen. Een verkeerde of onhandige instelling en je budget wordt er volledig doorheen gebrast.
Wat mij betref een schande: maar dit goed doen leer je niet op de opleiding. Je kunt er dus niet vanuitgaan dat je die jongen of dat meisje dat net van de (marketing)communicatie komt dit beheerst. En ook in het werkveld leer je het vaak niet goed. Tenzij je toevallig voor een (goed!) bureau gaat werken, een (goede!) cursus gaat doen of jezelf heel erg in gaat vreten online.
Helaas geldt dit voor negen van de tien marketeers die aan klantzijde gaan werken niet. En zo kan het zo zijn dat marketeers met jarenlange ervaring nog steeds kloteresultaten krijgen. Of resultaten die wel positief lijken (veel bereik of wel geld opleveren) maar veel beter kunnen.
Want zoals gezegd: een verkeerde instelling kan je resultaten decimeren:
maak geen gebruik van de en/en regel maar alleen de of/of regel bij de doelgroeptargeting op interesse in Meta, en je advertenties worden aan de halve wereld getoond in plaats van aan jouw specifieke doelgroep.
vergeet in een Google Ads search campagne het display netwerk uit te zetten (of weet niet precies wat dit inhoudt) en je budget wordt uitgegeven aan mensen die nΓet geΓ―nteresseerd zijn in je product.
Het zijn helaas maar enkele voorbeelden.
Is een bureau dan de enige oplossing? Nee hoor, al kan dat zeker goed voor je werken. Tenminste, als je een goed bureau te pakken hebt en niet één van de cowboys. Waar je ook voor kan kiezen is de juiste begeleiding zodat het wel op een goede manier intern opgepakt wordt. Zoals ons jaartraject bijvoorbeeld.