It takes a village to run a business
Het ondernemerschap is in veel gevallen een reis die nogal wat onverwachte obstakels op je weg kan gooien. Wie heeft er niet in z’n eerste ondernemersjaar veel te weinig (of misschien wel veel te veel) gespaard voor z’n IB aangifte? Iets verkocht wat achteraf gezien niet heel handig was, zoals een traject dat je achteraf veel te veel tijd kost? Of te maken gehad met moeilijke klanten?
Ken je een sweeper, zo’n springkussen met roterende balk? Zo kan het ondernemerschap ook aanvoelen. Als een soort weerbaarheidstest voor het leven. Dat er eens in de zoveel tijd gecheckt wordt of je nog wel sterk genoeg bent. Of dat je eens in de zoveel tijd weer wordt uitgenodigd om iets te leren.
Het kan best zwaar zijn om hier altijd maar weer stevig in te staan. Het enige wat je eigenlijk altijd op de been houdt is dat je weet – of misschien wel beter, voelt – waarom je onderneemt (en deze periodes dus doorstaat). Je hebt ‘Je Grotere Doel’ voor ogen. Is dat niet helder, dan maait die sweeper je genadeloos van je voeten en lig je daar, terwijl die balk gewoon blijft doordraaien.
Het jezelf omringen met mensen die je echt goed kunnen helpen en zich kunnen vinden in Jouw Grotere Doel is cruciaal om uiteindelijk te kunnen genieten van je bedrijf.
Mensen die juichen als jij juicht.
Mensen die je zien en opnieuw oprichten als jij jankt.
En dat kan iedereen zijn.
Ik heb vriendinnen – met of zonder bedrijf – die ik kan raadplegen. Maar ook een persoonlijke coach, financieel coach en een paar mentoren; mensen uit mijn netwerk die ik af en toe een business vraag stel. Ook onze klanten behoren tot deze tribe. Wanneer zij zich openstellen en kwetsbaar durven te zijn, inspireren ze ons niet alleen, maar geven ze ons ook een stukje echtheid mee waardoor wij weten dat wat we doen zinvol is.
Die visie van een village kunnen zijn, zijn we ook steeds meer aan het integreren in ons aanbod. Een village beweegt met je mee. De ene keer brengen ze soep als je ziek bent en de andere keer helpen ze om te verhuizen. Wat je daadwerkelijk nodig hebt is niet altijd hetzelfde, maar het principe van kunnen leunen en samen bouwen is denk ik net zo hard nodig als persoon als als ondernemer.
We merken ook dat een vastomlijnd aanbod vaak niet voldoende vrijheid geeft om mee te bewegen met klanten. Op sommige momenten is er vooral coaching nodig, een andere keer is het vooral inhoudelijk opleiden wat we doen. En soms nemen we gewoon een hoop werk uit handen. En alles wat er tussenin zit.
Hoe ziet jouw village eruit?
Lisa