𝐃𝐞 𝐬𝐜𝐡𝐚𝐝𝐮𝐰𝐤𝐚𝐧𝐭 𝐯𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐳𝐢𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠: 𝐨𝐧𝐛𝐞𝐝𝐨𝐞𝐥𝐝 𝐧𝐚𝐫𝐜𝐢𝐬𝐭𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐦𝐚𝐫𝐤𝐞𝐭𝐢𝐧𝐠
Ergens met ziel en zaligheid voor gaan: het is misschien wel dé randvoorwaarde voor succes. De schaduwkant is dat je blind wordt voor de werkelijkheid, omdat hetgeen waar je bezieling in legt, je volledige werkelijkheid wordt.
Afgelopen weekend last ik deze quote van de directeur van Almere City FC: “Ik dacht dat Hedwiges zelf niet op een transfer zat te wachten, omdat we samen een plan hadden besproken.” Gaat over Hedwiges Maduro, die als assistent-trainer van Almere City FC verkaste naar Ajax om dezelfde functie te bekleden. Van Almere City naar Ajax, een grotere promotie kan je bijna niet maken. Sportief, maar ongetwijfeld ook financieel. En nog steeds ging de directeur van Almere ervanuit dat zijn medewerker er geen interesse in zou hebben.
En weet je: eigenlijk begrijp ik het wel. Je bent de hele dag bezig met je werk of je business. Je ademt je plannen. Je gaat de wereld veroveren. Je gelooft erin. En je denkt dat de hele wereld zo denkt.
Dat zie je in marketing ook regelmatig terugkomen. En eigenlijk op 2 manieren die tegenovergesteld zijn van elkaar.
1. Kijk eens hoe ongelooflijk goed wij zijn – marketing
Het narcisme hiervan dient geen verdere uitleg. Maar interessanter is:
2. Het moet allemaal niet teveel marketing worden – marketing
Het narcisme hiervan is veel minder oppervlakkig. Vaak horen we zeggen:
– Nu weten de mensen het wel
– Ik wil de mensen niet spammen
– Iedereen heeft het al gezien
– Dat spreekt bij de mensen voor zich
In een enkel geval is dat waar. In 99% van de gevallen niet.
Mensen zijn veel minder met jou of je business bezig dan je zelf denkt. Zijn ze dat wel? Dan zijn het je fans of de mensen die je verschrikkelijk vinden. Fans vinden herhaling fijn. Die andere groep zal toch niet bij je kopen.
Zorg er dus voor dat je helder communiceert: wat je doet, hoe je dat doet en vooral waarom.
En herhaal, herhaal, herhaal.