๐๐๐ซ๐ค๐๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ฌ ๐ข๐๐ญ๐ฌ ๐ฌ๐ฆ๐๐ซ๐ข๐ ๐ฌ ๐ ๐๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง
Laatst schoot een ondernemer een afspraak in onze Calendly agenda. Bedrijf deed het prima, maar hij voelde dat er meer potentie in zat. We deelden visies en spraken af om hem โbegin volgende weekโ terug te bellen.
Mijn fout?
Vergeten zijn directe nummer te vragen.
Want toen ik het algemene nummer van het bedrijf belde, veranderde de toon van de stem aan de andere kant toen ik vertelde waar ik van was.
โHij is druk en we hebben al een partijโ zei hij geรฏrriteerd zodra hij het woordje โmarketingโ hoorde toen ik onze bedrijfsnaam uitsprak.
Gelukkig luisterde hij nog net toen ik uitlegde dat zijn werkgever juist mij gebeld had en we een terugbel afspraak hadden.
Het was niet de eerste keer dat ik dit meemaakte. Wanneer mensen het gevoel krijgen dat je een marketingbureau bent (wat wij niet zijn) of iets met marketing doet, luisteren ze niet meer.
Eerlijk gezegd begrijp ik dat wel. Gladde jongens die het snelle geld of geweldige resultaten beloven; als directeur of manager wordt je erdoor platgebeld.
Nog maar te zwijgen over wat we vaak zien gebeuren als ze wรฉl met iemand in zee gaan.
Zomaar 2 dingen die ik voorbij heb zien komen:
โข Een advertentieplatform dat de interne mail โdik de resultaten maar aanโ per ongeluk meestuurde naar een klant die naar de resultaten vroeg, inclusief echte en aangedikte cijfers (x10)
โข Een bureau dat een contract voor maandelijkse Google Ads optimalisaties had verkocht en al 13 maanden niets meer had gedaan in het account
Toen ik deelnam aan Operatie Doorbraak van Tibor Olgers was een belangrijke vraag: wat zijn de irritaties van je doelgroep aan de markt?
Die vraag was simpel te beantwoorden: er zijn een hoop geweldige, betrouwbare en zuivere marketingpartijen. Maar soms lijkt het wel dat dat vaker niet zo is dan wel. De klant weet van te voren niet met wat voor partij hij te maken heeft.
Voor marketeers en marketingbedrijven die mensen รฉcht willen helpen betekent dit meer irritatie aan de telefoon, lagere conversie op eigen marketingcampagnes en veel wantrouwen.
Marketing is iets smerigs geworden.
En dat is zรณ jammer. Goede, waardige marketing is niets anders dan het verbinden tussen mensen die elkaar goed kunnen helpen.
De aanbieder die de wereld mooier wil maken door het leven van hun klanten te verbeteren. De klant wiens leven verbeterd wordt. Simpel en prachtig.