Marie Kondo je marketing in 3 stappen
Het leven lijkt soms een oneindige aaneenschakeling van het moeten maken van keuzes. De één gaat daar beter mee om dan de ander. Het ochtendproces van Lisa en mij duurt ongeveer even lang. Maar waar ik 20 minuten onder de douche sta wakker te worden, staat Lisa minstens datzelfde tijdsbestek twijfelend voor haar uitpuilende kledingkast. Het komt zelfs voor dat een outfit al aangetrokken is, maar 10 minuten voor vertrek toch nóg een keer omgekleed moet worden.
Door de outfit waar ze over twijfelde wel aan te trekken, kon ze hem al snel loslaten. Het voelde namelijk niet goed.
Nu kan dit natuurlijk gaan om kleine keuzes als je outfit en wat je vanavond eet, maar ook over grotere keuzes zoals de precieze invulling van het product of dienst van je bedrijf of de manier waarop je dat product of die dienst in de markt zet. Marketing is een breed begrip en de marketingtermen & kanalen vliegen je misschien om de oren. Voor veel dedicated marketeers soms al overweldigend, laat staan voor jou als ondernemer.
Onlangs zijn we gestopt met het bedienen van losse Google Ads klanten als marketingbureau. We hebben dat jarenlang wél gedaan, zowel in loondienst als met De Marketingfaculteit. We hebben dat ook jarenlang met plezier gedaan. Maar we haalden er geen energie meer uit. Waar we wel energie uit halen, is om ervoor te zorgen dat jij je Google ads als ondernemer helemaal top neerzet (of weet hoe je het proces aanstuurt en waar je op moet letten als je het uitbesteed).
Gelukkig hadden we het helpen van losse Google Ads klanten jarenlang serieus aangepakt. Want nu konden we het ook weer loslaten. Het voelde namelijk niet goed meer.
Doe liever één ding heel goed, dan een heleboel dingen half. Pak al het organische verkeer door geweldig veel geweldige content te schrijven, zorg dat je Google Ads hebt uitgespeeld en alle hyperrelevante zoekwoorden bij jou terecht komen, maak jezelf onvermijdbaar op instagram of wees de meest creatieve marketeer in jouw branche op tiktok. En pak pas een nieuw kanaal op als je de vorige onder de knie hebt. Want een heleboel heel goed doen is natuurlijk weer beter dan één ding heel goed doen. Maar hoe kies je dan?
1. Zorg dat je weet waar je het over hebt
Klinkt logisch, maar veel ondernemers én marketeers doen maar wat op de marketingkanalen die ze inzetten. Maar doe voordat je met een nieuw idee of kanaal aan de slag gaat eerst eens wat voorwerk zodat je in ieder geval weet:
- Hoe het kanaal écht werkt (iedereen kan een bericht posten op social media, maar wat werkt nou wel of niet goed?)
- Voor welke doelen het kanaal geschikt is
- Of het inzetten van een kanaal vooral tijd of geld als investering heeft
2 .Keuze gemaakt? Pak hem dan zeker een half jaar aan
Ga vervolgens aan de slag met hetgeen je voor gekozen hebt. En met aan de slag bedoelen we écht aan de slag. We hebben ondernemers gezien die ontevreden waren over de resultaten van hun social posts, terwijl ze maar 2x per maand iets posten. En vaak nog iets onzinnigs ook. Wanneer je iets 6 maanden lang écht aanpakt, kun je na die periode altijd met een gerust hart blijven aanpakken of juist loslaten.
3. Durf los te laten
Dat loslaten is helaas soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het is echter wel 100% nodig om je focus en energie in een positieve flow te houden. Want als je iets écht niet kunt gebruiken, zijn het energieslurpende, aandachtvragende en tijdrovende taken die uiteindelijk niets opleveren. Wat je hier dan ook nodig hebt, is dat je de twijfel hebt geëlimineerd. Wanneer het stemmetje in je hoofd nog zegt dat als je dingen anders had gedaan, het middel misschien wel had gewerkt, kun je onmogelijk écht loslaten. En daarom is stap 2 ook zo belangrijk: wanneer je een kanaal écht hebt aangepakt, daarbinnen alles hebt geprobeerd en het nog steeds niet goed voelt? Dán kun je loslaten en je focus verleggen.
Hulp bij het maken van een keuze? Plan een kennismaking in!