Daar zit je dan met je concertkaartje, Tesla, hotwings en boek over beleggen.
Iedereen koopt direct na het zien van een reclame, toch?
Een gemiddelde dag. Je stapt in de auto om jezelf naar het werk en je eventuele kinderen naar school te brengen. Onderweg valt je oog op een poster van het lokale poppodium, waar een band of dj staat die je tof vindt.
Op je werk ben je stiekem een half uurtje aan het nolifen op Youtube. Tussen elke 2 filmpjes krijg je wel een reclame. Als je een e-book met 3 tips om effectiever geld te beleggen, een verkoopprofiel op Vinted en een bucket kip bij de KFC aangeprezen hebt gekregen, besluit je toch maar weer wat te gaan doen.
In de pauze, tijdens je dagelijkse loopje naar de Appie en terug, zie je een reclame voor de nieuwste Tesla. Op de terugweg ben je alleen maar bezig met naar huis gaan, maar als je ‘s avonds de tv aanzet, zijn het de spotjes van Pearl, Vodafone en Centraal Beheer die het meeste blijven beklijven.
Je wordt moe, maar besluit toch nog even de laptop open te klappen. Je moet namelijk nog even een concertkaartje, een boek over beleggen, hotwings en een nieuwe elektrische auto bestellen.
Ook sluit je maar gelijk een nieuwe autoverzekering af (toch wel handig bij die Tesla), stap je over van internetprovider en maak je een afspraak voor een oogmeting. En die oude kleding in de kast die je niet meer draagt? Die zet je ook nog wel ff te koop. En als je morgen reclames ziet van de concurrent, doe je het gewoon allemaal opnieuw.
😅Nee zeg je? Waarom verwacht jij dat dan wel van jouw klanten?
🫣Antwoord: omdat investeren in marketing fucking spannend is.
Er zijn namelijk geen garanties. Want hoe goed je product ook is, hoe relevant de doelgroep die je target ook is en hoeveel geld je ook in mediabudget steekt; it just has to feel right.
100% dat je klanten je meerdere keren zijn tegengekomen, je website hebben bekeken en over verloop van tijd een positief gevoel hebben gekregen bij jou en je merk.
En toch zien we regelmatig ondernemers die in de stress schieten als hun allereerste campagne na een maand niet enorm veel klanten heeft opgeleverd.
Hoe duurder een product hoe langer het beslisproces, maar ook een flesje cola koop je alleen als je het lekker vindt, er zin in hebt én het binnen je dieet past (al is de één daar wat beter in dan de ander). En dat merk ken je door en door.
Maar weinig bedrijven zitten in de luxe positie dat ze al zoveel data hebben, dat ze min of meer weten dat iedere euro in een bepaald marketingkanaal ook weer een aantal euro’s oplevert.
En zelfs dan; wanneer het creatieve campagnes betreft, kan het de volgende keer zomaar ineens anders zijn. Betekent niet dat je niet moet beginnen met testen, of dat investeren in adverteren niet iets kan opleveren. Maar zorg eerst dat je basis goed staat.
En die basis maak je gewoon op je eigen kanalen.
Wie consistent publiceert, zal groeien.
Dat is de garantie die je wel hebt.
En dat kost je geen rooie cent.
Hoe je dat doet lees je in onze gratis cursus 3 principes voor gegarandeerde groei.
Al langer ondernemer of direct een stap verder? Laat het ons weten!
Jesse