Adverteren op Google Ads? Denk dan ook aan het belang van Google. Hét principe om te onthouden en naar te handelen

 In blog

Gebruik je Google Ads? We durven te wedden dat jouw advertenties niet getoond worden aan wie je ze getoond wil hebben. Dat ze getoond worden op plekken waar je dat niet wil. En dat je advertenties getoond worden aan mensen die naar iets heel anders op zoek zijn. Hoe dat zit? Dat lees je hier.

Google maakt ons leven gemakkelijker. Ons leven als consument, we hebben zo’n beetje alle informatie van de wereld in een mum van tijd, gerangschikt naar relevantie, onder de knop. Maar dankzij Google Ads zeker ook onze levens als online marketeers.

Toch is dat leven als online marketeer, als je het écht goed wilt doen, pas écht makkelijk als je een belangrijk principe onthoudt en daarnaar handelt. Want het wordt ons steeds iets minder makkelijk gemaakt. Dat principe? Ook Google heeft een belang.

Ja, logisch horen we je zeggen. Google wil geld verdienen. Maar toch. Iedereen weet het, weinigen handelen ernaar. Door onkunde of onwetendheid. Daarom hebben we het ook niet alleen over het onthouden van het principe, maar ook over het ernaar handelen. 9 van de 10 keer komen we dezelfde fouten tegen als we een Google Ads second opinion doen. Dat is jammer, want als je met de juiste mindset en kennis met je advertenties aan de slag gaat, zullen mooie resultaten ontstaan.

Realiseer je daarom: het belang van Google is geld verdienen. En een klant die 1000 euro betaald voor 1 conversie levert Google meer op dan een klant die 100 euro betaald voor 1 conversie. Google heeft dus belang bij niet-waardevolle klikken. En zal die altijd najagen zolang het bedrijfsleven het pikt. En dat doen ze soms op slinkse wijze.

Om geld te verdienen heeft Google dus adverteerders nodig. Om adverteerders te krijgen en te behouden, heeft hun aanbod resultaten nodig. Voor Google speelt er dus een constante tweestrijd waarbij ze de balans zoeken naar geld verdienen (focus) en adverteerders zo goed mogelijk helpen (bijzaak). Het goed helpen van klanten is daardoor dus niet de focus. Nu de halve wereld aan boord is, slaat de focus steeds meer door naar het verdienen van geld. Een aantal oudere maar ook recentere voorbeelden.

Zie je de melding onderaan de afbeeldingen in de blauwe balk? In het verleden had je meer zoekwoordtypen die je kon gebruiken voor het tonen van je advertenties.

[Bij zoekwoordtypen die zo worden genoteerd moet de zoekopdracht exact overeenkomen met je zoekwoord. Anders wordt je ad niet getoond. ] (Exacte match: keyword tussen [])

“Bij zoekwoordtypen die zo worden genoteerd mogen sterk lijkende varianten ook je advertentie tonen”. (Phrase match: keyword tussen “”)

+Bij +zoekwoordtypen +die +zo +worden +genoteerd +moet +in +ieder +geval +ieder +woord +in +de +zoekterm +in +de +zoekopdracht +zitten. (Broad match modified: keyword met + voor ieder woord)

Bij de laatste variant heb je dus zelf een veel duidelijkere controle over waar je op gevonden wordt. Helaas is deze variant gestopt door Google en worden ze behandeld als “phrase match”. Meer controle door Google dus en op papier een grotere kans dat je wordt gematcht op dingen die je niet wilt. Google zegt dit te doen omdat hun algoritme slimmer wordt. Het is aan jou om te bepalen wat je hiermee wilt doen.

Jawel, vanaf volgend jaar worden de uitgebreide tekstadvertenties verwijderd uit Google. Met uitgebreide tekstadvertenties had je de volledige controle over wat je doelgroep te zien kreeg en kon je zelf op basis van data je advertenties optimaliseren. Vanaf volgend jaar gaan we verplicht over op responsieve zoekadvertenties waarbij je meerdere koppen en beschrijvingen schrijft en Google de – volgens hun – beste combinaties maakt. Ook hier: denk na over wat het belang van Google is en wat je hier vervolgens mee zal doen. Zelf vinden we de waarschuwing storend: niet overgaan kan volgende Google leiden tot minder klikken en conversies. Echter, niet iedere klik of conversie is de kosten van je kliks daadwerkelijk waard…. Een slinkse manier om de minder ervaren marketeer om de tuin te leiden.

Ook voor je display advertenties heeft Google weer iets leuks bedacht. Vertoningen in Games en Mobiele apps, waarvan marketeers weten dat de branding waarde en clicks veel minder waard zijn, kunnen niet meer uitgesloten…. Of toch wel? Jazeker! Maar minder ervaren marketeers weten niet dat dit alleen kan via de Google Ads editor, als ze al weten hoe Google’s programma om Google Ads in bulk te bewerken überhaupt werkt. Gevolg: accounts met 90+% kliks in mobiele apps en games en dus een verspild marketingbudget.

Wil je nu helemaal kappen met Google Ads?
Dan zou dat helaas jammer zijn. Wanneer je weet wat je doet, kun je nog steeds hele mooie resultaten uit Google Ads halen. Maar dan moet je dus wel, zoals we zeiden, weten wat je doet. Hulp nodig? Plan een vrijblijvende en gratis second opinion gesprek!

Recent Posts

Leave a Comment