Hoe begin je met online marketing?
Vliegen de termen SEO, e-mailmarketing, video en social media jou als ondernemer ook om de oren? Heb je het idee dat je er daarom ook ‘wat’ mee moet? Zie je ondernemers om je heen die veel meer met hun bedrijf op internet bezig zijn? Word je daar onrustig van? Dat is heel begrijpelijk. Want het is wél de plek waar het momenteel grotendeels gebeurt. Wanneer we het huis verlaten zonder smartphone voelt dat alsof we een hand missen. Een laptop zonder internetverbinding voelt als een lege schoenendoos. Als bedrijf duidelijk en breed aanwezig zijn op het internet: het is de norm geworden. Grote kans dat jij als consument je digitale weg prima weet te vinden. Als ondernemer is dat echter andere koek.
Online marketing kan voor praktisch ieder bedrijf bijdragen aan haar doelstellingen. Alleen moet je wel weten hoe. Daarnaast zijn er veel mensen die geen specialist zijn, en zich toch tegen online marketing aan bemoeien. Wij spreken te vaak ondernemers die op verschillende plekken ‘iets’ hebben opgepikt over SEO. Dat je een bepaald woord vaak terug moet laten komen op een pagina. Vervolgens stoppen zij veel kostbare tijd in bijvoorbeeld het herschrijven van één pagina en hopen zij vervolgens dat de bezoekersstroom op gang komt.
Maar de context die vaak mist is dat er wat nuances zijn. Dat het belangrijk is om éérst te onderzoeken welk zoekwoord je het beste kunt gebruiken. Dat je dat zoekwoord inderdaad moet laten terugkomen op de pagina. Maar niet te weinig en niet te veel. En dat er bepaalde plekken zijn waar het zoekwoord dan moet komen te staan. En dat één pagina vaak niet voldoende is, maar dat alle pagina’s en nog een heleboel andere zaken toegevoegd moeten worden om echt te kunnen spreken van optimalisatie voor de zoekmachine. Wat ons raakt is dat ondernemers dan vaak de moed in de schoenen zakt. Het klinkt als een berg met werk en vooral beginnen lijkt lastig, geven zij aan.
Visie, missie en strategie
Het is belangrijk dat je online marketing inzet vanuit de kern van je bedrijf. Wat bied je aan en aan welke doelgroep? Stel dat je een speelgoedwebwinkel hebt. Wat voor jou centraal staat: kinderen plezier laten hebben op een verantwoorde en eventueel educatieve manier. Je wilt graag klanten lang aan je binden om zo een band op te bouwen en herhaalaankopen te stimuleren. Je doelgroep bestaat uit de ouders van de kinderen. Vanuit online marketing zou je dit op de volgende manieren kunnen doorvertalen:
- Je zoekt naar manieren om ouders te laten zien hoe hun kinderen plezier gaan hebben met het speelgoed. Dit kan bijvoorbeeld door video in te zetten op zowel Youtube als de website.
- Gemakkelijk kunnen bestellen en retouren is belangrijk en comfortabel voor ouders.
- Tips delen over een leuke en creatieve manieren om kinderen een cadeau te geven kan via social media kanalen, blogs en e-mailmarketing.
- Omdat de webwinkel zich focust op herhaalaankopen zetten zij remarketing (SEA) in om vooral weer in contact te blijven met hun bestaande klanten.
In de kanalenmix voor deze webwinkel ligt het zwaartepunt bij content; videomarketing, blogs, social media en e-mailmarketing. SEA en e-mailmarketing worden ingezet om meer in te zetten op herhaalaankopen. Dit is een manier om de kanalen passend bij de visie, missie en strategie uit te kiezen. De webwinkel kan er dan bewust voor kiezen om bijvoorbeeld Linkedin niet in te zetten, omdat dit netwerk een zakelijke focus heeft.
Neem de volgende tips ten harte wanneer je wilt starten met online marketing:
- Zorg dat je bovenal een overall strategie hebt. Start niet zomaar met een kanaal.
- Het is vooral belangrijk dat je weet hoe de verschillende online marketing kanalen werken. Zorg dat je deze informatie ophaalt bij experts zoals online marketeers of online marketing bureau’s. Blogs zijn handig, maar kunnen je ook in verwarring brengen of verouderd zijn!
- Maak een overzicht van de voor- en nadelen en kijk per kanaal of dit past bij jouw visie, missie en strategie.
- Zorg dat je ook weet wat de impact (tijd/geld) is van het inzetten van een bepaald kanaal. Voor bijvoorbeeld wat meer geavanceerd e-mailmarketing (denk aan gepersonaliseerde e-mailflows) moet je mogelijk wat meer
- zaken aanpassen voordat je goed van start kunt. Zet de impact af tegen hoe goed een kanaal matcht met jouw
- visie, missie / strategie.
- Wees niet bang dat je iets mist als je ervoor kiest om een bepaald kanaal niet in te zetten. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn en alles te doen.
Om je te helpen bij het maken van een keuze maken we een online marketing kanalen factsheet. Ons programma is erop gericht om jou te coachen en op te leiden ‘on the job’ oftewel jouw bedrijf. Als je nog vragen hebt kun je altijd contact opnemen met Jesse of Lisa!